Geoblog.pl    genek    Podróże    Francja, Andorra, Belgia i Holandia elfem 2021    Niesamowity Kanał Centralny
2021

Niesamowity Kanał Centralny

Belgia
Belgia, Charleroi

19.08.2021 Bon-Secours – Charleroi
Kościelny dzwon od 6 rano dzwonił co pół godziny próbując utrudniać nam sen. Dopiero jak usłyszeliśmy 10 gongów , to wstaliśmy. Nadal dosyć zimno tak do +20. Jedziemy po linii zgodnie z planem. Co parę kilometrów inna atrakcja.
Wpis: Stare kopalnie węgla w Walonii zawiera 4 lokalizacje. My oglądamy 3 z nich: Grand – Hornu, czyli coś na kształt miasta idealnego dla górników - założenie architektoniczne, wielki owal z pomnikiem twórcy pośrodku i jego grobem na końcu; Bois du Luc – jedna z najstarszych kopalni węgla w Europie, akurat ją zamknęli jak przyjechaliśmy; Le Bois du Cazier – też była kopalnia węgla obecnie przerobiona na inny cel z muzeami szkła i węgla i pomnikiem ponad 250 górników którzy zginęli w wypadku w latach 50 – tych.
Wpis: Neolityczne kopalnie krzemienia koło Spiennes, obejmuje miejsca w których ludzie około 6 – 7 tys. lat temu wydobywali krzemień. Jest tu minimuzeum oraz namiot, w którym archeolodzy coś dalej grzebią. Można podobno to obejrzeć głębiej jak się wcześniej dogada przewodnika, co bierze grupę max 4 osób za 95 euro.
Wpis: Kanał centralny długi na 21 km obejmuje 4 śluzy w formie wind, za pomocą których statki pokonywały różnice prawie 90 metrów między rzekami Mozą i Skaldą, które łączył kanał. Powstało to dzięki angielskim inżynierom pod wodzą Edwina Clarka na przełomie XIX i XX w. , a chodziło o to by węgiel wydobywany w Walonii w kopalniach , o których była już mowa wcześniej szybciej transportować do portu w la Havre i dalej do Anglii. Do kompletu dochodziły jeszcze obrotowe mosty. Obecnie węgla w tych rejonach się już nie wydobywa więc nie ma co kanałem płynąć. Tym nie mniej w latach 80 – tych XXw. zapadła decyzja by wybudować nowy kanał i zamiast 4 śluz stworzyć jedną wielką plus grodzie i pochylnię. Projekt oddano do użytku w 2002r pod nazwą Podnośnia statków Strepy-Thieu. Jest to naprawdę cud techniki. Można go zwiedzać, co też czynimy. Podobno dopiero Tama Trzech Przełomów pokonała tego cudaka swymi rozmiarami. Masa cudaka 220 Magaton, długość 135 metrów , wysokość 117 metrów, szerokość 81 metrów. Kanał w pewnym miejscu krzyżuje się z drogą samochodową nad tą drogą i jadąc samochodem na poziomie terenu można obejrzeć statek co właśnie przepływa nad nami kilka metrów ponad terenem.
Do hotelu docieramy o 19. Jutro Bruksela, a tam są aż 4 niezależne od siebie wpisy unescowe, z których widziałem do tej pory tylko 1, no może 2, bo byłem w tym mieście pierwszy i jak dotąd ostatni raz dobre 26 lat temu…