Geoblog.pl    genek    Podróże    Turcja elfem 2020/2021    2 x Unesco + fajna jaskinia
2021

2 x Unesco + fajna jaskinia

Rumunia
Rumunia, Oradea

12.01.2021 Craiova – Oradea
W nocy uzgodniliśmy , że będziemy spali w Rumunii drugą noc w Oradei, a potem stamtąd spróbujemy pociągnąć do Wawy. Co z tego wyjdzie zobaczymy jutro. Dziś droga, znacznie lepsza niż w Bułgarii , ale odcinek od Deva do Oradea jest w remoncie i brak oznaczeń poziomych , pionowych nadmiar , a nawierzchnia co chwila się zmienia. Za to odcinek od Tirgu Jiu do Petroszan bardzo urokliwy prowadzący wzdłuż rzeki Jiu , która płynie tu przełomem.
Pierwszy postój to wpisany na Unesco zespół klasztorny w Horezu – szczytowe osiągnięcie stylu brankowskiego, datowany na koniec XVIIw. Wjazd za free. Oglądamy też miasto , w którym znajduje się m.in. pomnik Księcia Konstantyna Brancoveanu – fundatora tego monastyru, podobny monastyr do tego unescowego oraz kilka ciekawych budynków.
Drugi postój - kilka kilometrów za Petroszanami. Znajduje się tu jaskinia Bolii – którą można zwiedzić za 10 lei. Bardzo ciekawa z rzeką podziemną płynąca wzdłuż jaskini i kilkoma mostkami nad rzeczką. Tuż obok jaskini na wielkiej górze znajdują się ruiny fortecy Daków zwane jako Cetatea dacica Banita. Powstały one ok. I w pne i są wpisane na Unesco jako jedna z 6 lokalizacji. Pozostałe są w Capalna, Piatra Rosie, Costesti x 2 oraz ta chyba najbardziej znana i najlepiej zachowana , czyli dawna stolica Sermizegetusa Regia. Dawno temu jak byłem pierwszy raz w Rumunii to Capalna widziałem. Teraz popatrzyłem z dołu na potężną górę przy Banita. Dakowie , to takie plemię , które zamieszkiwało tereny Rumunii podobno już od X w pne, skąd się wzięło nie wiadome, podobno są spokrewnieni z Trakami , którzy zamieszkiwali Bułgarię. Nazwa Dacia pochodzi od Daków , Causescu uważał się za Daka. Tak jakoś na początku I czy II w ne Dakowie zostali podbici przez Rzymian i ślad po nich zaginął. Zostały po nich tylko te ruinki.
Przy jednej ze stacji benzynowych udaje nam się zjeść obiad w restauracji przy stole pod dachem w ogrzewanym pomieszczeniu – to w dzisiejszych czasach powód do radości. Zjeść normalny obiad przy stole.
W Oradei mamy wyczajony z bookinga nocleg w dwupokojowym mieszkaniu w bloku za 79 lei.
Pogoda dziś podobna do tej co wcześniej – koło 0, duża wilgotność i trochę pada a to deszcz a to śnieg.
Jutro mamy nadzieję , że będziemy w Polsce.