Geoblog.pl    genek    Podróże    Wakacje 2018: Południowa Afryka    Unescowe Khami Ruins + dzień odpoczynku i decyzji

Unescowe Khami Ruins + dzień odpoczynku i decyzji

Zimbabwe
Zimbabwe, Khami Ruins
Przejechano 20268 km

22.08.2018 Bulawayo
Ten dzień był przeznaczony na odpoczynek , planowanie kolejnych dni oraz wycieczkę do unescowego Khami Hills
W ramach odpoczynku spaliśmy do 10 i przedłużyliśmy nocleg na 2 kolejne dni
W ramach planowania kolejnych dni kupiliśmy bilety do Victoria Falls na bus Intercape , który odjeżdża o 7 rano spod naszego hotelu – na parterze jest biuro tej firmy i mini dworzec. Bilet w biurze kosztuje 23 dolary , w internecie 15 dolarów + przycinka banku na spredzie , bo Revolut nie żre na stronie Intercape bo nie ma 3D Secure oraz bilety z Katima Mutilo do Windhoek po 36 dolarów + przycinka banku , w biurze chcieli po 67 dolarów. W związku z tym , że Bus do Vic. Falls odjeżdża tak wcześnie i mamy mało kasy w gotówce skracamy pobyt w Zimbabwe i planujemy opuścić ten kraj już w piątek.
W ramach wycieczki do Khami Hills dogadalismy z ulicy taryfiarza , co za 30 dolarów zabrał nas te 20 km w jedną stronę , poczekał na miejscu 1,5h aż pozwiedzamy ruiny i wrócił.
Wjazd do ruin kosztuje 10 dolarów dorosły , 5 dolarów dziecko. Nie da się płacić kartą , więc chcieliśmy dać te nasze ostatnie 100 dolarów , by dostać reszty 75 i ta reszta zaplacic te 30 taksówkarzowi. Okazało się że w kasie nie ma kasy , kase chcial wymienić taksówkarz , ale wszystko widział lokalny ochroniarz i to on przejął te 100 dolarów. Potem jednak nam je oddał i zadowolił się 350 randami , które akurat mieliśmy jeszcze przy sobie. Tu o gotówkę naprawdę trwają zażarte boje.
Ruiny są bardzo podobne do Great Zimbabwe tylko znacznie mniejsze tak ma max 1,5h. Kto i po co je zbudował też nadal nie wiadomo. Ponieważ budulcem jest gładzony kamień bez zaprawy więc nawet nie wiadomo kiedy to zbudowano. Są hipotezy że to dzieło Egipcjan i może mieć nawet 4000 lat , ale mało kto temu daje wiarę.
Ganiamy jeszcze trochę po mieście , w którym jest kilka ciekawych budynków i wracamy do hotelu odpoczywać dalej. Próbowaliśmy wykupić wycieczkę do Matapo Hills , ale chcieli od nas po 250 – 300 dolarów za wycieczkę wartą max 150 , więc jutro może sami coś z ulicy nagaimy. Do przejechania jest max. 200 km w czasie max 12h. W Polsce jakbym powiedział taksiarzowi że chce pojeździć 200 km tak byle jak po lesie i większość czasu będę spędzał poza autem delektując się lokalnymi widokami a po 12h wrócimy to taryfiarz by pojechał za … No ile??

ciesielka
ciesielka - 2018-08-22 19:07
Niezłe numery z tą gotówką.

Zenek - 2018-08-22 21:47
teraz to chyba musztarda po obiedzie, ale czy nie było warto jechać tym wynajętym autem do matopo i bulawajo i dopiero wrocić do Harare? wydaje się że bylibyście bardziej niezależni, również czasowo, hmm

genek - 2018-08-22 21:57
Zenek: Sprytnie kombinujesz:)) Też o tym myslelismy , zauważ jednak że naszą metą w Afryce jest Windhoek i jakbysmy zahaczyli autem o bulawayo to i tak musielibysmy wrocic do harare by go oddac i stamtad jechac busem do victoria falls przez bulawayo. Nawet kombinowalismy by auto oddac w Victoria falls ale cena za jego odholowanie abarot do Harare przez rent a car nas powalila - 350 dolarów :)) Uznalismy wiec ze tak jak zrobilismy jest najlepiej :)))

Zenek - 2018-08-22 22:22
nie wiem.. ale to chyba lepiej zapłacić 350 za odholowanie i być niezależnym, niż dopłacać za wycieczkę do grobu Cecila Rodeza (must zobaczyć) podobną kwotę.
To oczywiście tylko sugestia dla podążających w przyszłości Waszymi tropami ;). zgodzicie się ze mną z perspektywy czasu?

zula - 2018-08-22 22:29
jak policzyłam ...taksówka za 200 km - 500zł i godziny postoju to nic dodać nic ująć koszt 600zł
razem1100zł:{
dużo...

genek - 2018-08-22 22:46
Zenek: Dolicz do tego koszt wypozyczenia auta na czas dojazdu do Vic Falls i paliwo. Grób Rhodesa odpuscimy - kosztuje 10 dolarow od os. a placic za to by zwiedzac czyjes groby to mi sie nie chce.
Zula; Hojna jesteś:))) 1000 zł dniówki dajesz:)))

Zenek - 2018-08-22 23:15
nie pisze że robiliście coś żle, tylko czy z perspektywy czasu cos byście zmienili.
No ale musimy jednak to pozostawić czytelnikom do oceny: czy warto wypozyczyc auto kosztem pewnej niezależności (również czasowej). natomiast co do grobu.. co prawda byłem tam 6 lat temu ale uwazam ze samo miejsce jest warte odwiedzenia, na pewno bardziej niż ta kupa zrekonstruowanych kamieni zwana great zimbabwe.. kończe temat. ;) Sukcesów na trasie ;) pozdro

genek - 2018-08-23 19:53
Zenek: Do Matopo Hills wyszlo nam 100 euro , czyli znacznie mniej niz 350 dolarow - mielismy samochod z kierowca na wylacznosc. Gdzie chcielismy tam jechał, gdzie chcieliśmy tam stawał. Te 100 euro to i tak bardzo duużo. W Polsce by taka jazda poszła za max 300 zł. Generalnie przejazd z Harare do Vic. Falls bez zwiedzania wyszedł nam jakieś 90 dolarów za 3 osoby , czyli mniej niż koszt wachy jaka by spalilo 4x4 na tej trasie...

zula - 2018-08-23 20:58
Genek- hojna może nie ale realistka. :)
Np:Taxi Bydgoszcz Kołobrzegu 600zł ... ze słowami,,jak dla pani,,.
Jak nie ma wyjścia to płacisz :(