Geoblog.pl    genek    Podróże    Jesienna Szkocja    Docieramy przez Oban do Glen Nevis
2017

Docieramy przez Oban do Glen Nevis

Wielka Brytania
Wielka Brytania, Glen Nevis

Gospodyni była na tyle miła, że pozwoliła nam korzystać z kuchni i innych dobrodziejstw jej domu , a sama rano poszła do pracy. Do szkoły poszła również jej córka , bo 1 listopada jest w Szkocji normalnym dniem roboczym. Tu się obchodzi na wesoło Helloween i nie bawi w jakieś pompatyczne spotkania przy grobach jak to czynimy my. W domu zostaliśmy sami. Zebraliśmy się do wyjazdu po 12. Plan na dziś zakładał przejechanie ok. 220 km i udało nam się to. Ania za dnia jechała znacznie pewniej niż po nocy i poza rondami radziła sobie bez zarzutów. Na rondach jednak redukcja biegów i rozejrzenie się w drugą stronę co zawsze nie zawsze się udawało. Nieraz trzeba było stanąć jak krowa i ruszyć z jedynki.. Szkoci na szczęście są wyrozumiali i ani razu nie zatrąbili. Na drogach najczęściej jest ograniczenie do 60 mil/h , a w miastach do 30 mil , a nawet 20 mil w okolicach szkół. Drogi są dość wąskie i kręte , a teren mocno pofałdowany. pogoda bardzo zmienna. Potrafi bardzo mocno padać , a po chwili na niebie pojawia się pełne słońce, a potem znów pada i tak w kółko. Tereny raczej wyludnione i nieprzeobrażone przez człowieka wkoło pagórki i pagórki, a gdzieniegdzie jeziora , najczęściej rynnowe. Nawiguje korzystając z Agatki oraz mapy Scotland AZ North and South w skali 5 miles to 1 inch , czyli w przeliczeniu na system metryczny 1:316800
Jedziemy przez Park Narodowy Loch Lomond i Trossachs jeden z dwóch znajdujących się na terenie Szkocji. Jednak są wielkie mgły i widać niewiele. Zatrzymujemy się dopiero w Oban takim przyjemnym porcie skąd można dostać się na Hebrydy.
Parkujemy gdzieś pod sklepem i idziemy się rozejrzeć po mieście. Trafia się polski spożywczak wchodzimy i kupujemy polskie piwko typu Tyskie za 2 funty puszka 0,5l. Tak już tu w sklepach i knajpach będzie - ceny tak x 3 Polska. Funt to ok. 4,8 zł. Benzyna kosztuje 1,2 funta za litr , fish@chips 6 - 8 , butelka whisky 15 - 25. My większość żarcia mamy swojego. Nastawiamy się na gotowanie na polu i dlatego kupujemy gaz 100 gram za 5 funtów , jest praktycznie na każdej stacji benzynowej.
Lokalne piwko to Tennant's najtaniej widziałem za 5 funtów za czteropak pintowy. 1 pinta = 568 ml. W pubie pinta kosztuje 3 - 4 funty , a 25 ml whisky podobnie.
W Oban można obejrzeć górujące nad miastem koloseum , czyli wieżę Mc Caiga , destylarnię whisky Oban , ruinki zamku oraz port i zabudowę wokół niego. Całość robi przyjemne wrażenie. Do campingu Glen Nevis leżącego tuż pod Ben Nevisem najwyższym szczytem Szkocji i całej Wielkiej Brytanii jakieś 3 km na E od Fort William dojeżdżamy tuż przed 18. Camping jako jeden z nielicznych w Szkocji czynny jest aż do 5 listopada. Bierzemy 3 noclegi i płacimy po 22,5 funta za każdy z nich. Dziś jesteśmy jedynymi gośćmi. Ciemno robi się tu po 17. Akurat przestało padać , ale trawa jest niekoszona i najlepiej po polu poruszać się w kaloszach. Rozbijamy przy latarkach namiot i robimy kolację w damskiej łazience , bo czegoś na kształt kuchni na tym campingu nie ma. Dobrze że jest nielimitowana ciepła woda pod prysznicami. Zasięg dość kiepski , więc o necie można zapomnieć. Ledwo sms da się wysłać. Temperatura tak +5, ale mamy dobre karimaty i puchowe śpiwory , więc deszcze i chłody nam nie straszne. Zahaczam jeszcze o leżącą jakieś 500 m dalej knajpę w której próbuje lokalnych specjałów browarniczo-destylacyjnych i przed 22 padamy. Jutro będziemy próbowali wejść na Ben Nevis.