Geoblog.pl    genek    Podróże    wakacje 2017 - część 1: Kazachstan i Kirgistan    Jest Kazachstan + niepowtarzalnej urody Astana
2017

Jest Kazachstan + niepowtarzalnej urody Astana

Kazachstan
Kazachstan, Astana

24.06.2017 Astana
Ten dzień w całości przeznaczamy na zwiedzanie Astany. W tym celu wstajemy o 13 i idziemy na spacer w klapkach - Ania i Pola oraz w butach górskich - Genek. Temperatura tak +25 i bez słońca , a to może wytrwam.
Astana ma już prawie 1 mln ludzi i jest drugim co do wielkości miastem w kraju. Jako stolica funkcjonuje od 20 lat , wcześniej było to ok. 200-tysieczne miasto o nazwie Akmoła lub Celinograd , bo stanowić miało centrum planu Chruszczowa polegającego na przemianie stepu w pola uprawne.
Obecnie miasto jest przykładem supernowoczesnej niczym nieskrępowanej architektury i głównym centrum kultu jednostki w osobie Prezydenta Kraju Nursułtana Nazarbajewa. Wszystko co zostało tu wybudowane wcześniej powstało w głowie tego satrapy.
Są tu budynki przypominające Pałace Kultury i Nauki , chińskie pagody , egipskie piramidy , jest wieża Bajterek – symbol miasta i państwa , jest olbrzymie gmaszysko zwane domem ministerstw – w którym mieszczą się wszystkie ministerstwa kraju , jest Pałac Prezydenta – Ak Orda, są niesamowite w swoim kształcie i formie gmachy Biblioteki, Filharmonii , Cyrku , Areny Sportowej , Chan Szatyr / centrum kulturalno-rozrywkowe znane jako największy namiot świata / – często dzieła wybitnych światowej sławy architektów jak Foster czy Nicoletti. Są niesamowite budynki mieszkalne o dowolnych kolarach elewacji i okien i swobodnych kształtach , są ośmiopasmowe arterie , są supernowoczesne autobusy , jest budowane metro. Jest olbrzymia flaga narodowa , są liczne muzea i obiekty poświęcone kultowi Gałowy Gasudarstwa , są liczne centra handlowe i banki czy superdrogie hotele , jest wypasiony olbrzymi meczet z czterema minaretami. Ciężko tu natomiast znaleźć zwykłe sklepy , knajpy czy hoteliki. Całość robi wrażenie braku ładu i ogólnej koncepcji urbanistycznej przy nadmiarze kasy i powierzchni. Lokal dobry do imprezowania znajdujemy dopiero obok naszego hostelu, ale coś zamknięty. Może jutro będzie otwarty. Piwo w Kazachstanie w sklepach sprzedawane jest od 8 do 23 , a alkohol powyżej 30% od 12 do 21.
Jeszcze coś o kraju. Kazachstan ma 2,7 mln km2 powierzchni / 9 miejsce na świecie / w większości zajętej przez step i ok. 16 mln ludzi , w tym 2/3 to muzułmańscy Kazachowie i 1/4 to prawosławni Rosjanie. Języki kazachski i rosyjski mają status urzędowych.. PKB na os o połowę mniejsze od Polski zbliżone do Bułgarii i Czarnogóry. Główne źródło dochodów to wydobycie ropy naftowej , węgla , gazu i uranu – ponad 20% światowego wydobycia. Waluta to tenge warte ok. 0,012 zł. W obiegu są monety: 1, 2, 5, 10, 20 , 50 i 100 tenge oraz banknoty 200, 500, 1000, 2000, 5000, 10000 i 20000 tenge przedstawiające to samo: z przodu Bajterek , z tyłu obrys kraju z jakąś budowlą i różniące się tylko wielkością i kolorystyką.
Kraj od prawie 30 lat rządzony jest przez Ojca Nacji , czyli Nursułtana Nazarbajewa – sprytnego komunistę, któremu rządząc krajem w sposób autorytarny udało się uniknąć większych zamieszek. Oficjalnie popierany jest przez 98% społeczeństwa – tyle dostał głosów w ostatnich wyborach przy frekwencji 95% , a nieoficjalnie myślę że przez ok. 120%. Obecnie ma 77 lat i zmierzch jego panowania pomału nadchodzi , jak umrze , to pewnie kraj ogarnie wojna domowa.
O właśnie jest telefon – mój plecak czek na mnie na lotnisku. A to super , może jutro go odbiorę.