Geoblog.pl    genek    Podróże    Wakacje 2014: W antystopie po Europie    miś - stopowicz

miś - stopowicz

Słowacja
Słowacja, Kráľová Lehota

Kapuvar – Kralova Lehota
Słońce budzi nas po 8. Przed 11 startujemy i znowu bocznymi drogami jedziem w stronę Polski. Zatrzymujemy się w Komarom nad Dunajem. Robimy tu zakupy w Tesco , bo zostało nam trochę forintów. Pobraliśmy z bankomatu na zapas. Nie spodziewaliśmy się tak taniego noclegu.
Przejeżdżamy przez znany most na Dunaju i już jesteśmy na Słowacji. Zatrzymujemy się na popas w kolejnym miasteczku wpisanym na listę Unesco , czyli Bańskiej Szczawnicy. Miasto leży w górach na wysokości ok. 750 m npm jest bardzo strome i dojazd do niego jest naprawdę wymagający, a znalezienie miejsca do parkowania wymaga sporo wysiłku. Ania wspina się na wyżyny swoich możliwości i parkuje na jakiejś stromiźnie. Genek podkłada kamienie pod koła i elf jakoś stoi.
Miasteczko jest naprawdę urokliwe. Kilkaset lat temu słynęło z kopalni srebra , potem podupadło , w ostatnich latach zostało mocno odrestaurowane i teraz wygląda naprawdę zachwycająco. Skład podstawowy: zamek , kilka kościołów i pomników , brukowane uliczki , stare domki , do tego ciekawa kalwaria i już mamy średniowieczne klimaty. Akurat jest ślub , więc ktoś z weselników raczy gawiedź dobrą domową śliwowicą i ciasteczkami własnego wypieku. Z przyjemnością wypijamy / ja / i zjadamy / Pola / za zdrowie młodych.
Czas nas goni jedziem dalej. W okolicach końca podjazdu drogi wiodącej przez Niskie Tatry przed maską pojawia się mały niedźwiadek. Ania w panice. Miś też. Nie chce na stopa. Chce z powrotem w las. Ania stwierdza , że jest zmęczona i nie da rady dalej. Zatrzymujemy się w Kralovej Lehocie przy skrzyżowaniu dróg na Lipowski Mikulasz i Poprad. Nocleg w miłym pensionie – 39 euro.
Jutro – Tatry.

marianka - 2014-08-09 23:39
Wow, ostro!

BoRa
BoRa - 2014-08-21 21:13
Coś ostatnio dużo czytam o niedźwiadkach pojawiających się to tu to tam, chyba się ich trochę namnożyło, aż strach chodzić po górach.Dobrze, że wasz grzecznie poszedł do lasu.

Pafnu
Pafnu - 2014-09-09 15:49
Zdjęcia i opis miasteczka wpisanego na listę UNESCO pasuje do Bańskiej Szczawnicy :-)
Tylko że tam są dwa zamki - stary i nowy. A wydobywano nie tylko srebro, ale także złoto :-)

genek - 2014-09-09 15:58
już poprawiłem dzięki pafnu! nie mam pojęcia skad mi do glowy przyszla ta bystrzycka Szczawina...

Pafnu
Pafnu - 2014-09-12 18:22
To nadużywanie piwa się zemściło - skompilowała ci się Bańska Bystrzyca z Bańską Szczawnicą :-)
Miejsce jest magiczne - oba zamki oraz niedaleki szczyt Sitno także. Cudownie leżą na uboczu.