Geoblog.pl    genek    Podróże    Genek i Korona Gór Polski    nr 3 Wysoka 1050

nr 3 Wysoka 1050

Polska, wysoka

05.03.2013 Warszawa – Szczawnica
Udało się znaleźć kilka dni wolnego – nie wyszło nic z nart , bo Ania i Pola trochę podziębione , więc trzeba realizować misję KGP. Pociągiem TLK do Krakowa za 63 zet w 3h , na szczęście bez opóźnienia , tym sposobem zdążam na busa do Szczawnicy za 18 zet jedzie się trochę ponad 2h. Tu obrałem cel na schronisko pod Orlicą – słyszałem o nim dużo złego , że podobno od lat klasyfikuje się w piątce najgorszych schronisk w Polsce. Zobaczymy ile w tym prawdy. Od miasta idzie się wzdłuż Dunajca jakieś 20 minut. Schronisko jest lekko w górze ponad szlakiem. Drzwi zamknięte – na drzwiach kartka dzwonić pod wskazany numer. Dziwne. Dzwonię. Ktoś odbiera mówi że zaraz zejdzie. Schodzi i mówi , że jest remont i gości nie przyjmuje się – remont to remont. Trza wracać do miasta szukać kwatery. Może po remoncie standard schroniska się poprawi. Na razie radzę je omijać. Zbliża się 21. Kwaterę znajduję w domku pod słoneczkiem za 35 zet. Oki. Szczawnica bardzo się zmieniła na korzyść od mojej ostatniej bytności tu jakieś dobre 25 lat temu…. Ładna podświetlona promenada wzdłuż strumyka Grajcarek , ciekawe domki w co drugim kolektory słoneczne , wyciąg na Palenicę PKL funkcjonuje , ale narciarzy jest może max z 10….
06.03.2013 Szczawnica – Jaworki – Wysoka – Obidza – Radziejowa – Przehyby
Wstaję wyjątkowo wcześnie bo o 8:30 , o 9:00 za 4 zł mam busika do Jaworek jakieś 6 km na E. Tu zjadam śniadanie i ruszam w góry. Jest 9:30. By wejść ze Szczawnicy na Wysoką – najwyższy szczyt Pienin dróg jest kilka: niebieskim granicznym – trafiając na niego albo ze schroniska pod Orlicą , albo podjeżdżając kolejką na Palenicę i trochę podchodząc wzdłuż orczyka z Szafranówki , albo jeszcze na kilka innych sposobów , ja wybrałem drogę najkrótszą przez wąwóz Homole szlakiem zielonym. Wąwóz jak wąwóz ot kilka skałek wzdłuż strumyka. Jak się szlak zielony spotyka z niebieskim to trzeba trochę pokombinować jak wejść na Wysoką , gdyż nie prowadzi na nią żaden ze szlaków. Jest to niezgodne z Regulaminem KGP , gdzie mówi się , że na każdy z najwyższych szczytów ma prowadzić znakowany szlak , ale widać po to jest regulamin , by go łamać. Zgodnie z Regulaminem w Koronie powinna być albo Wysoka II 1013 m npm prowadzi szlak ale słowacki , polski wiedzie poniżej szczytu / i tak do końca to nie wiem , czy wierzchołek jest graniczny czy tylko słowacki / , lub Trzy Korony – najbardziej znany szczyt Pienin 982 m npm.
Wysoka jest naprawdę wysoka 1050 lub 1052 m npm – raczej częściej spotykane 1050 i do podejścia jest około 100 metrów w górę , najpierw na rympał , a potem po skałkach z 30 m w górę. Jak się nie zna drogi tak jak ja to się trochę ryzykuje życiem… bo końcowy odcinek mojej drogi prowadził wprost na barierki zabezpieczające punkt widokowy. Właściwe wejście po schodach i ubezpieczone poręczami jest z drugiej strony. Wiedziałem , że gdzieś są schody , ale nie chciało mi się ich szukać , a skałki wyglądały na dość proste… fakt faktem wlazłem obejrzałem piękną panoramę wokół , bo dzień był wyjątkowo słoneczny i Tatry były widoczne… Potem w dół już po schodkach udało się odnaleźć niebieski szlak i dalej na E już łatwo.