Geoblog.pl    genek    Podróże    cypr    snujemy sie po miastku

snujemy sie po miastku

Cypr
Cypr, Larnaka

Larnaka 27.12.2012
Ulica Makariosa III, na której mieszkamy prowadzi wzdłuż portu do centrum. Makarios III to bardzo ciekawa postać. Z pochodzenia chłop z małej wioski Panagia został arcybiskupem i pierwszym prezydentem niepodległego Cypru. Łączył władze świecką z władzą kościelną i szło mu to nawet w miarę dobrze. Manewrował zręcznie miedzy komunizmem, a nacjonalizmem; miedzy Rosją, USA a Wielką Brytanią próbował znaleźć wspólny język miedzy tymi o chcieli łączyć Cypr z Grecją, tymi o chcieli łączyć Cypr z Turcją, a tymi o chcieli niepodległości. O dziwo umarł śmiercią naturalna w 77r w wieku 64 lat mimo wielu zamachów na swoje życie widać święty Barnaba miał go w swej opiece.
Starówka w Larnace jest typowo cypryjska; wyludniona w połowie – domy po wygnanych Turkach stoją puste i niszczeją. Wielki meczet – buyuk camii jest w remoncie, który być może z powrotem zrobi z niego kościół. Drugi z meczetów Zuhuri camii, czyli meczet klauna ma ucięty minaret i został przerobiony na schronisko YHA. Bazar rozebrano, a plac po nim przerobiono na parking. Kościół sw. Łazarza Agios Lazaros jest bardzo stary ok. 900r i podobno stoi na grobie Łazarza z Betanii – tego samego, co go Chrystus ożywił, a potem bogobojni żydzi posłali w dziurawej lodzi w przysłowiowe pizdu.. Ten na złość faryzeuszom nie utonął tylko dotarł aż na Cypr gdzie wkrótce został biskupem z woli przybyłych na wyspę apostołów Pawła i Barnaby. Tu padł drugi raz - zmartwychwstać ponownie jednak nie było mu dane…Chrystus był już w u Ojca… Relikwie Łazarza do dziś błąkają się po świecie, a najwięcej z nich jest w Marsylii - Krzyżowcy nazwozili…
Mini-fort z czasów francuskich zawiera trochę kamyków i muzeum wjazd 2 euro.
Miedzy starówką, a morzem jest główny deptak miasta promenada Finikoudes a za nią plaża pokryta ziemią i glonami. Pośrodku stoi pomnik Kimona – wodza greckiego, który tu padł w czasie oblężenia miasta w 449r. pne Miasto się wtedy nazywało Kition. Jego ruiny są do obejrzenia w kilku punktach – totalna demolka kupa kamieni i nic więcej.
Poza tym jest w mieście jeszcze trochę pomniejszych obiektów, ale iść do nich już nam się nie chciało. Nie chciało nam się tez iść nad słone jezioro, które jest ze 2 km dalej i nad którym podobno przebywają flamingi, kaczki, pelikany itp. ptaszydła.
Zrobiło się ciemno i wróciliśmy do hotelu – jutro będziemy próbowali się dostać do Kyrenii – a to już Cypr północny…