Geoblog.pl    genek    Podróże    Francja, Andorra, Belgia i Holandia elfem 2021    3 rzymskie unesca
2021

3 rzymskie unesca

Francja
Francja, Uzès
Przejechano 1995 km

28.07.2021 Roquemaure – Uzes

W nocy padało, ale już od rana pogoda przyzwoita tak do +35. Wszystkie 3 unesca odwiedzamy , choć kłopotów trochę jest. W Avignion Pałac Papieży i most na którym tańczą panowie i tańczą panie i który kończy się w połowie szerokości Rodanu oglądamy tylko z zewnątrz , bo wiadomym jest, że na moście aż roi się od wirusów. Coraz więcej Francuzów zaczyna wierzyć w to, że zarażają nieszczepieni i w to, że zarażają przede wszystkim szczepionych. Mnie uczono, że zarażają chorzy i to tylko w określonym stadium choroby , ale teraz widać inne czasy. Obecnie jak masz paszport covidowy , to wpuszczą Cię nawet jak masz 40 stopni i prychasz i kichasz , nie ważne że jesteś chory, ważne że jesteś szczepiony. Avignion nawet ładny , choć mały. Parking darmowy na drugim brzegu rzeki i przejazd przez most bezpłatnym busem to dobre rozwiązanie logistyczne. Poza pałacem jest kilka kościołów, muzeów i innych tego typu obiektów.

W Arles odległym o jakieś 40 km są dwa zabytki rzymskie: koloseum i amfiteatr. Tu sprawa prosta wszystko widać zza płota i nie ma potrzeby wchodzić. Miasto również małe, pięknie położone nad rzeką. Akurat odbywa się tu festiwal fotografii. Arles znane jest jako miejsce pobytu Vincenta van Gogha, który tu namalował ze 200 obrazów, ale pamiątek z czasu jego pobytu tu nie widać , no może poza hotelem w którym mieszkał.

Fajny jest rynek z rzymską kolumną, kościołem z XIIw. ratuszem i jeszcze jednym hotelem. Ciekawe są też wąskie uliczki.

Pont du Gard – czyli rzymski akwedukt nad rzeką Gard , również wpuszczają tylko uszczepionych , ale można spokojnie wejść na teren z boku poprzez pagórki. Dodatkowo są fajne widoki i miejsca na fotki. Można przejść po akwedukcie w tą i we wtą , można się przekąpać w rzece lub poplażować na jej brzegach.

Miejsce do spania znajdujemy jakieś kilkanaście km dalej , bo nad rzeką wpuszczają tylko uszczepionych. Szlaban jest już zamknięty, ale udaje nam się uzyskać kod od kelnerki. Knajpa jeszcze czynna, więc można wypić piwko za 4,5 euro. Net niestety nie dymi .Jutro przez górki unescowe do wiaduktu Fostera – cuda XXIw.