Geoblog.pl    genek    Podróże    Turcja elfem 2020/2021    Piękno unescowej Bursy + nostalgiczny Adampol
2021

Piękno unescowej Bursy + nostalgiczny Adampol

Turcja
Turcja, Polonezköyü

05.01.2021 Bursa – Adampol – Stambuł
Bursę zwiedzamy ze 3 godziny i bardzo nam się to miasto podoba. To pierwsza stolica imperium otomańskiego wpisana na Unesco. Znajduje się tu kilka ciekawych meczetów hanów i innych obiektów, które odwiedzamy w takiej kolejności:
• Wielki Meczet , czyli Ulu Camii ; zbudowany przez Bajazyda I w latach 1396 – 1400 , ma 2 fajne minarety , z tego 1 wolnostojący i 20 kopuł, z czego najwyższa jest przezroczysta , ciekawostką jest znajdująca się w środku fontanna
• Dzielnica handlowa z Koza Hani i Bey Hamam
• Meczet Bajazyda Błyskawicy , czyli Yildrim Beyazit Camii , zbudowany przez patrona w latach 1390 – 1395 z medresą akurat w trakcie remontu i grobowcem fundatora
• Zielony Meczet , czyli Yesil Camii zbudowany przez Mehmeda I w latach 1413 – 1421 , z pewnością najładniejszy ze wszystkich z ciekawymi kolorowymi budynkami wokół oraz zielonym grobowcem fundatora
• Pomnik Ataturka
Jedziemy w stronę polskiej wioski Adampol , lub Polonezkoy znajdującej się jakieś 30 km od centrum Stambułu przez łańcuchowy , dwupylonowy most nad zatoką morza Marmara – przejazd nie jest tani – 153 TL, ale skraca drogę o jakieś 90 km.
Wioska jest dość ciekawa, założona przez Adama Czartoryskiego w połowie XIXw; jest tu polski kościół , polski cmentarz , ulica Mickiewicza , kilka polskich knajp i pensjonów, trochę polskich napisów. Do dziś część mieszkańców mówi po polsku i to całkiem nieźle, np. jedna z pań, którą spotkaliśmy. Niestety w erze wirusa jeść i spać tu się nie da i trza jechać dalej. Atmosfera trochę rozczarowuje
Droga do Stambułu to permanentny korek. Przez Bosfor jedziemy tunelem , nikt od nas nie chce kasy , choć przejazd powinien być płatny. Zobaczymy jakie będą tego konsekwencje. Przepraw przez cieśninę jest jeszcze kilka np. 3 mosty i wiele promów.
Wyczajony z hotels.com hotel Erciyes to kompletna porażka. Na szczęście tuż obok znajdujemy Eurazję za 250 TL. Spać będziemy tu 3 noce. Jutro zwiedzamy Stambuł mający coś koło 15 mln ludzi.