Geoblog.pl    genek    Podróże    Weekendowo po Irlandii    Jest Irlandia!!!
2016

Jest Irlandia!!!

Irlandia
Irlandia, Swords

Warszawa – Swords 6.05.2016
Pola o 19 wraca ze zbiórki , szybka przepakowka , w autobus 519 i do centrum , jeszcze po drodze na chwile wpadam do kina Luna by zostawić foty z poprzedniego wyjazdu na spotkanie „Slajdy podróżnicze” z dziećmi, na którym niestety z powodu wyjazdu nie mogliśmy uczestniczyć. O 20:10 wsiadamy w Modlinbusa i po 45 minutach za 89 zł od 3 os dojeżdżamy do Lotniska. Droga prawie tyle samo kosztowałaby taksówka. Pociągiem z przesiadkami można o wiele taniej , no ale wtedy przepadłaby zbiórka… najtaniej własnym samochodem zostawiając go na lokalnym parkingu i takbysmy zrobili , ale lądujemy z powrotem w Bydgoszczy
Modlin mimo tego że obsługuje tylko RyanAira jest dość ruchliwy. Nasz samolot odlatuje jednak jako ostatni tego dnia , więc kłębów dużych nie ma. Wolnocłówka droga – tak po 4 dychy za 0,5l , ale piwo można trafić za 6 zł o to super.
O 22 wylatujemy pełnym Boenigiem 737-800. Po niecałych 3 godzinach lądujemy w Dublinie. Zanim opuścimy lotnisko minie jeszcze 30 min , bo lotnisko spore a i oczywiście kontrola dokumentów obowiązkowa, bo Irlandia nie jest w Schengen.
Przestawiamy czas o 1h w tył , jest prawie 0:30 lokalnego czasu jak opuszczamy lotnisko. Oczywiście z buta… Do naszego noclegu jest ok. 2 km. Wesoło maszerując docieramy do hotelu przed 1:00. Recepcja nieczynna, ale hotel otwarty. Na biurku leży koperta z kluczem do pokoju, a to OK. Dziewczyny idą spać , a ja idę na przeszpiegi, bo widzę obok stację benzynową. Nawet czynna, ale browaru nie kupię, bo piwo jest tu sprzedawane od 10:30 do 22:00. A to szkoda….
Nocleg w Glenmore House kosztuje 74 euro i oprócz miłego dość sporego pokoiku z łazienką , TV i Wi-Fi obejmuje śniadanie w formie szwedzkiego stołu. To chyba najlepsza lokalizacja tuż obok lotniska. Dobrze że zarezerwowaliśmy wcześniej, bo full.
Tak czy siak. Jesteśmy w Irlandii. Wreszcie… Pola tym sposobem zalicza ostatni kraj z UE w którym nie była , a Genek i Ania prawie zamykają Europę. Genkowi zostaje jeszcze tylko Kazachstan , a Ani dodatkowo Andorra.
Irlandia zajmuje 70 tysi km2 wyspy o tej samej nazwie mającej powierzchnię 84 tysie. Pozostałe 14 tysi to Irlandia Północna wchodząca w skład Wielkiej Brytanii. Kraj zamieszkuje niecałe 5 mln ludzi , z czego ok. 5% to uchodźcy z Polski. W połowie XIXw. na wyspie mieszkało prawie 9 mln ludzi , ale wskutek Wielkiego Głodu liczebność spadła o prawie połowę , bo co biedniejsi powymierali , a po bogatsi dali nogę za ocean. Historia kraju to pasmo nieszczęść i wojen. Niepodległość uzyskana w wyniku Powstania Wielkanocnego w 1916r. niewiele tu zmieniła, bo wojna toczyła się dalej tym razem domowa. Sytuacja uporządkowała się dopiero ok. 20 lat temu. Irlandia jest obecnie jednym z najspokojniejszych i najbogatszych państw Europy. Język irlandzki i angielski / tablice dwujęzyczne / , stolica Dublin – ok. 1 mln ludzi. Symbole: złota harfa, trzylistna koniczynka, św. Patryk, leprikon i oczywiście piwko Guinness.