Geoblog.pl    genek    Podróże    sylwester w Eindhoven    są niemcy

Niemcy
Niemcy, Dresden

27.12.2008 Drezno
Drezno było doszczętnie zniszczone w czasie II wojny głównie w wyniku nalotu dywanowego w dniach 13 i 14 lutego 1945 w czasie którego zginęło ok. 25 tys. nadludzi.
Obecnie półmilionowe Drezno jest:
• wielkopłytowe , pełno tu blokowisk z czasów NRD , na Placu Pocztowym widzimy ślady zadymy z 1953r.
• aluminiowe – jest kilka nowych centrów handlowych już z czasów RFN
• zabytkowe: Zamek - odbudowany w 2004r. , Pałac Augusta II Mocnego - Zwinger, kolumna z polskim orłem , muzeum Albertinum
• porcelanowe – jest tu największe na świecie muzeum porcelany – w końcu niedaleko stąd do Miśni.
• muzułmańskie – w centrum stoi całkiem przyzwoity meczet.
• katolickie – jest tu największy kościół w Saksonii , czyli Katedra św. Trójcy w której pochowany jest polski król August III Sas
• ceramiczne – ma najdłuższe graffiti na świecie: ponad 100 metrowej długości fryz przedstawiający pochód królów i książąt niegdyś namalowany techniką graffiti a około 100 lat temu przeniesiony na 24.000 płytek z porcelany miśnieńskiej.
• nowoczesne – starówka ma max 20 lat.
• luterańskie – ma pomnik Marcina Lutra i barokowy kościół NMP drugi największy na świecie wykonany z piaskowca zniszczony w czasie wojny i przez wiele lat pozostawiony w ruinie jako przestroga przed nową wojna , ponownie oddany do użytku w 2005r.
• protestanckie – ma piękny kościół św. Krzyża z 1215r. , z koncertami organowymi i wielkimi dzwonami.
• pałacowe – jest tu sporo rezydencji rożnego typu grafów
• piwne – ma piwo Lipzer.
• dziwne: przy reprezentacyjnej ulicy miasta stoi pomnik Augusta II Mocnego na złotym koniu oraz jakiś koszmarny blokowiec z czasów Honeckera.
Z mostu Augusta widoczna jest panorama tego kompletnego misz-maszu. Z dzbana przy ognisku pijemy sobie grog – okres Bożonarodzeniowy w pełni.