Geoblog.pl    genek    Podróże    Genek i Korona Gór Europy / Świata    Ustalenie zasad gry, czyli ile tego jest i jak się to to zwie...
1991

Ustalenie zasad gry, czyli ile tego jest i jak się to to zwie...

Polska, Warszawa

Korona Gór Polski jest moja!!!! Czas na Koronę Gór Europy , czyli zbiór najwyższych szczytów poszczególnych państw europejskich.

Już na samym początku pojawia się problem definicji , co jest państwem , a co nie , gdzie zaczyna i kończy się Europa , którędy przebiega granica między poszczególnymi państwami, co jest szczytem , a co nie. Ustalenie ile jest tych szczytów jaką mają wysokość , nazwę i gdzie ich szukać nie jest proste…

W przypadku KGP znalazł się ktoś kto to ogarnął. Trochę na chybił-trafił wybrał 28 szczytów, ustalił zasady ich zdobywania , określił ich nazwy i wysokości , powołał komisję , obdarzył ja zaufaniem , zastrzegł nazwę i symbolikę i sprawa jest prosta. W przypadku KGE póki co nikt taki się nie pojawił i trzeba sobie radzić samemu. No to sobie radzę. Poniżej wykaz KGE wg Genka. Można się zgadzać można się nie zgadzać , można dyskutować, każdy komentarz mile widziany.

Wykaz państw europejskich i ich najwyższych szczytów, z krótkim opisem i genkowymi dokonaniami w tym zakresie / wpis jest aktualizowany na bieżąco w miarę postępu i w miarę zdobywania wiedzy o przynależności szczytu i jego wysokości /:

1. Albania – Korab 2764. Szczyt graniczny z Macedonią. W Albanii byłem 2 razy, ale po górach tam nie chodziłem. Korab zdobyty 21.08.2017 z Ania i Pola podczas wyprawy Wakacje 2017 - część 3 od strony macedońskiej.

2. Andorra – Coma Pedrosa 2942. Byłem w Andorze 4 razy , za pierwszym razem wlazłem na jakiś szczyt koło Pas de la Casa , ale na jaki i na ile m npm to pojęcia nie mam… możliwe też , że było to już po stronie francuskiej… Próbowałem wejść z Ania i Pola 1.06.2018 , ale dotarliśmy tylko do schroniska na ok. 2250 , wyżej bylismy na przełęczy d'Envalira 2408. Na szczyt weszliśmy w trójkę 3.08.2021, podczas wycieczki Tour de virus

3. Austria – Grossglockner 3798. W Austrii byłem kilka razy najwyżej w lutym 2017 na Speiereck 2411 oraz w lutym 2020 pod Dachsteinem na ok. 2850

4. Belgia – Signal de Botrange 694. Zdobyty z Polą i Anią!!!

5. Białoruś – Góra Dzierżyńska 345. Nazwa wzniesienia obowiązuje od 1958 roku, wcześniej Święta Góra. W Białorusi byłem kilka razy, ale po górach tam nie chodziłem…Zdobyty 20.06.2019 z Ania i Pola podczas wyprawy Wakacje 2019!!!

6. Bośnia i Hercegowina – Maglić 2386 / szczyt graniczny z Czarnogórą /. Zdobyty 12.08.2017 podczas wyprawy Wakacje 2017 - część 3

7. Bułgaria – Musała 2925. Zdobyty z Anią!!!!

8. Chorwacja – Dinara 1831. Zdobyty z Anią i Polą 8.08.2017 podczas wyprawy Wakacje 2017 - część 3

9. Czarnogóra – Zla Kolata 2534 / szczyt graniczny z Albanią /. W Czarnogórze byłem 2 razy i chodziłem po Durmitorze próbując wejść na Bobotov Kuk 2522, ale się nie udało, bo było za dużo śniegu….

10. Czechy – Śnieżka 1603 / szczyt graniczny z Polską / . Zdobyty 4 razy!!!! / UWAGA: Śnieżka po ponownych czeskich pomiarach zwiększyła swą wysokość o 1 metr i ma 1603 a nie 1602 jak podają polskie źródła.

11. Dania – Yding Skovhoej 173 / czyli Wysoki Las /. Zdobyty z Anią i Polą!!! . Z tym szczytem jest parę problemów , bo po pierwsze wieża widokowa znajduje się z 1,5 km dalej na szczycie o nazwie Ejer Bavenhoej 171 , bo kiedyś Duńczycy myśleli , że to on jest najwyższy w ich kraju , , po trzecie zblizoną wysokość ma jeszcze Mollehoy , a po trzecie większość źródeł jako najwyższy szczyt Danii podaje Slættaratindur 880 lub 882 w zależności od źródła , czyli Płaski Szczyt znajdujący się na wyspie Eysturoy w archipelagu Wysp Owczych. Ja się z tym częściowo nie zgadzam, bo jeżeli tak, to najwyższym szczytem Danii powinien być Gunnbjorns Fjeld ok. 3700 leżący na Grenlandii , która jest częścią Ameryki Północnej. Tak czy siak dla czystości sumienia do Korony trza będzie zdobyć i ten Slættaratindur.

12. Estonia – Suur Munamagi 318. Suur Munamagi zdobyty z Anią i Polą w trakcie wyjazdu Pola w Pribałtyce Hurra !!!!

13. Finlandia – Haltiatunturi 1328. Z tą Finlandią też jest problem, bo najwyższy punkt w kraju nie jest szczytem, tylko zboczem góry, której szczyt o wysokości 1365 znajduje się na terenie Norwegii. W źródłach często spotyka się jako najwyższy punkt - szczyt leżący obok o nazwie Ridnitsohkka 1316. Halti zdobyty 16.07.2017 podczas wyjazdu Wakacje 2017 - część 2.

14. Francja – Mont Blanc 4810 , czyli Biała Góra. We Francji byłem kilkanaście razy, najwyżej na ok. 3520 z okazji nart w Les des Alpes.

15. Grecja – Mitikas 2918. W Grecji byłem kilka razy. Na Mitikas próbowałem 2 razy wejść. Pierwszy raz w 1995 wprost z plaży w Leptokarii / dotarłem do jakiegoś domku o nazwie Leo na wysokości ok. 1500 m npm i zawróciłem, bo następnego dnia trza było jechać dalej /. Drugi raz w 2010, ale tym razem góry były zamknięte, bo poszukiwali jakichś 3 zaginionych turystów. Najwyżej w Grecji byłem na Krecie, gdy próbowałem wejść na najwyższy szczyt tej wyspy Psiloritis 2456, ale gdzieś na 2100 musiałem zawrócić.

16. Hiszpania – Mulhacen 3478 lub 3479 w zależności od źródła. W Hiszpanii byłem kilka razy. Na Mulhacen próbowałem wejść w 2003 poprzez Velete, dotarłem gdzieś na 3100 i musiałem zawrócić, bo było za dużo śniegu. Najwyższe zdobyte przeze mnie szczyty w Hiszpanii kontynentalnej znajdują się w Pico de Europa i mają po ok. 2500 m npm. Z Hiszpanią jest pewien problem , bo najwyższy szczyt tego kraju Pico del Teide 3718 położony jest na Teneryfie, która wraz z całym archipelagiem Wysp Kanaryjskich przypisana jest do Afryki. Ci co zdobywają Koronę Europy wchodzą na Mulhacen , ci co zdobywają Koronę Świata wchodzą na Pico del Teide. Pico del Teide zdobyty pod koniec 2016r !!!!

17. Holandia – Vaalserberg 321. Zdobyty z Anią i Polą!!!! Tu też jest pewien problem , bowiem niektóre źródła za najwyższy szczyt Holandii podają Mount Scenery 887 leżący na wyspie Saba stanowiącej część archipelagu Małych Antyli, ale to już zmartwienie dla tych, co kolekcjonują Koronę Ziemi.

18. Irlandia – Carrantuohill od 1038 do 1041 w zależności od źródła. W Irlandii byłem 1 raz max na 600 w górach Wicklow. Carrantuahill zdobyty 06.12.2019!!!

19. Islandia – Hvannadalshnukur 2110. Byłem pod nim, ale nie próbowałem wchodzić. Najwyżej w Islandii byłem na jakimś szczycie ok. 1100 m npm wznoszącym się nieopodal.

20. Kazachstan – bez nazwy 509. Najwyższy szczyt kraju Chan Tengri 7010 leży w Azji. Krzysztof Jankowski Z Rybnika podał dokładne dane N 50 44,100 E 58 11,374 i zaproponował nazwę Jakazaju Tał. Wysokość to 506. W Kazachstanie byłem 1 raz najwyżej na 3200 w Szymbułak , ale to azjatycka część tego kraju. W części europejskiej nie byłem.

21. Liechtenstein – Grauspitz 2599. Byłem raz w tym kraju i wlazłem na chyba czwarty co do wysokości Falknis 2560 lub 2562 wg innych źródeł. Drugi jest Schwarzhorn 2574, a trzeci Naafkopf 2571. Na Grauspitz udało nam się wejść 15.08.2020

22. Litwa – Aukštasis Kalnas , czyli Wysoka Góra 294. Na Litwie byłem kilka razy, ale po górach tam nie chodziłem no może poza Górą 3 Krzyży w Wilnie co ma 112 m npm. Ciekawostką jest to, że do 2004 roku za najwyższy szczyt Litwy był uważany leżący o jakieś 450 m obok o metr niższy Jouzapines Kalnas , czyli Góra Józefa.PS. Aukstasis zdobyty w trakcie wyjazdu Pola w Pribałtyce Hurra !!!!

23. Luksemburg – Kneiff 559 lub 560 wg różnych źródeł. Zdobyty z Anią i Polą!!! Tu ciekawostką jest to , że wieża widokowa jest na leżącym z kilometr obok Buurgplaatz, który jest jednak o metr niższy…

24. Łotwa – Gaizinkalns 311 lub 312 wg źródeł. Galzin zdobyty z Anią i Polą w trakcie wyjazdu Pola w Pribałtyce Hurra !!!!

25. Macedonia – Korab 2764 / szczyt graniczny z Albanią /. Korab zdobyty 21.08.2017 z Anią i Polą podczas wyprawy Wakacje 2017 - część 3.

26. Malta – Ta’Dmejrek 253. Byłem raz na Malcie, ale tego cudaka nie zaliczyłem , bo jeszcze wtedy Korony nie kolekcjonowałem…. Znaleźć jest go trudno, bo nie jest oznakowany. W dniu 11.06.2019 udało mi się wejść na wzgórek koło kamieniołomu , który najczęściej jest podawany jako najwyższy naturalny punkt kraju, byłem też na 2 jego konkurentach.

27. Mołdawia – Dealul Balanesti 428 – 430 w zależności od źródeł. Byłem raz w Mołdawii, ale po górach tam nie chodziłem. Na szczycie stoi wieża przekaźnikowa. Zdobyty 04.05.2018 z Anią i Polą podczas wyprawy Majówka w Ukrainie i Mołdawii. Na szczycie na słupie betonowej wiezy jest sprayem napisane 429.

28. Monako – Chemin das Revoires ok. 165 / graniczny z Francją /. Zdobyty z Anią i Polą!!!! Tu podobnie jak w Finlandii najwyższy punkt nie jest szczytem, tylko punktem leżącym na zboczu góry na granicy monakijsko-francuskiej przed klatką schodową apartamentowca. Nie jest w żaden sposób oznakowany.

29. Niemcy – Zugspitze 2962 / szczyt graniczny z Austrią /. W Niemczech byłem wiele razy , najwyżej na Alpspitze 2628 drugim co wysokości. W dniu 04.06 wszedłem na najwyższy szczyt dawnego Berlina Zachodniego Teufelsberg 120 , wszedłem też z Anią i Polą na najwyższy szczyt NRD , czyli Fichtelberg 1214 leżący w Rudawach blisko granicy z Czechami. W dniu 03.08.2020 osiągnęliśmy najwyższy szczyt Niemiec. To mój najwyższy zdobyty szczyt z KGE.

30. Norwegia – Galdhoepiggen 2469. Zdobyty z Anią 25.07.2017 podczas wyprawy Wakacje 2017 - część 2.

31. Polska – Rysy 2499 / szczyt graniczny ze Słowacją /. Zdobyty 3 razy!!! Jako pierwszy z Korony Europy w 1998 roku. W 2014 wlazłem samotnie na Rysy od strony słowackiej, a w 2016 z Polą i Anią też od strony słowackiej

32. Portugalia - Pico 2351, wulkan leżący na wyspie o tej samej nazwie wchodzącej w skład Azorów, które stanowią integralną część Portugalii mimo, że od stałego lądu są oddalone o dobre 1500 km. Geograficznie Azory to jeszcze Europa, więc nie ma pomiłuj trza na Pico wleźć. Na lądzie najwyższy jest Torre , czyli Wieża 1993. W Portugalii byłem raz i chodziłem po jakichś pagórkach koło Lindoso w Parku Narodowym Peneda – Geres.

33. Rosja - Narodnaja 1895 lub 1894 w zależności od źródła. W Rosji byłem 2 razy i wlazłem na jakąś górkę nad Bajkałem, no ale to Azja. Najwyższym szczytem tego kraju jest Elbrus 5642 leżący w Kaukazie. Niektórzy uważają , że Kaukaz to jeszcze Europa, inni są zdania , że Europa kończy się na Donie, jakieś 300 km na północ. Jak wyrzucić z Europy Kaukaz , to najwyższa będzie Narodnaja leżąca na Uralu. Dla spokojności sumienia w Rosji podobnie jak w Danii do Korony zaliczam i jedno i drugie.

34. Rumunia – Moldoveanu 2544. Na ten szczyt próbowałem wejść w 2002 roku, ale był taki lejwoda , że musiałem popuścić. Oprócz Fogaraszy chodziłem w Rumunii też po innych górach Retezat , Bucegi. Zdobyty 06.07.2021 z Anią!!!!

35. San Marino – Monte Titano 739 , 750 a nawet 756 wg różnych źródeł. Wlazłem na szczyt z Ania i Polą w kwietniu 2017 !!!!

36. Serbia – Midżur 2169 / szczyt graniczny z Bułgarią /. Zdobyty 24.08.2017 z Anią i Polą podczas wyprawy Wakacje 2017 - część 3. Część źródeł / w tym sami Serbowie / za najwyższy szczyt Serbii uważa leżącą w Kosowie Djeravice 2656 lub lezącą na granicy kosowsko-macedońskiej Veliką Rudokę / Maja e Nierit 2658, tym samym nie uznając niepodległości Kosowa.

37. Słowacja – Gerlach 2655. W Słowacji byłem wielokrotnie i po wielu górach chodziłem, ale na Gerlacha nie wszedłem, bo mnie denerwował i dalej denerwuje obowiązek posiadania w składzie ekipy przewodnika.. Byłem najwyżej , gdzie można bez przewodnika, czyli na Rysach 2503. Na wyższą Łomnicę można tylko wjechać więc tego nie liczę…

38. Słowenia – Triglav 2864. Zdobyty!!!!.

39. Szwajcaria – Dufourspitze 4634. W Szwajcarii byłem kilka razy , najwyżej na Madone 2051. W 2020r. byliśmy na Grauspitz 2599

40. Szwecja – Kebnekaise 2111. Wysokość szczytu trudno precyzyjnie podać, bo jest tam parę metrów lodu. Próbowaliśmy go zdobyć w dniu 21.07.2017 , ale nie dalismy rady. Doszlismy do Vieramvarre 1711 i zawrócilismy...

41. Turcja – Mahya Dagi 1031. Najwyższym szczytem Turcji jest Ararat 5137, ale znajduje się on w Azji. Ja najwyżej w Turcji byłem w Palandoken na górnej stacji gondolki 2920. Do szczytu 3180 z braku czasu nie dotarłem.. Mahya Dagi zdobyty 08.01.2021 z Anią i Polą w trakcie wyjazdu Turcja elfem 2020/2021

42. Ukraina – Howerla 2061. Zdobyty z Anią!!!! W dniu 29.04.2018 zdobyty ponownie z Anią i Polą.

43. Watykan – Wzgórza Watykańskie 76. Byłem w Watykanie 2 razy, ale szczyt znajduje się na terenie ogrodów watykańskich do których nie wchodziłem, więc nie mogę uznać, że go zdobyłem…..

44. Węgry – Kekes 1014. Zdobyty z Polą i Anią!!!!!

45. Wielka Brytania – Ben Nevis 1344. W Wielkiej Brytanii byłem 2 razy – najwyżej na pagórkach Sussex. Ben Nevis znajduje się na terenie Szkocji, która podobno niedługo ma uzyskać niepodległość , więc istnieje szansa na to , że do Korony dojdzie jeszcze jeden klejnot. Generalnie najwyższym szczytem Wielkiej Brytanii jest Mount Paget 2935 znajdujący się na Georgii Płd. Ben Nevis zdobyty z Anią i Polą!!!

46. Włochy – Mont Blanc de Courmayeur 4748 lub 4765 / graniczny lub niegraniczny z Francją /. We Włoszech byłem kilka razy, ale po Alpach tam nie chodziłem. Najwyżej byłem gdzieś pod Etną 3340. Mam też zdobyty najwyższczy szczyt Sardynii - Punta La Marmora 1834. Tu jest problem , bo tak na dobrą sprawę nie wiadomo, którędy przebiega granica miedzy Włochami, a Francją i stąd te kłopoty. Wg włoskiej wiki najwyższy punkt Włoch ma 4810…

47. Kosowo – Djeravica 2656 / szczyt graniczny z Albanią / lub Velika Rudoka albo Maja e Njerit 2658 / szczyt graniczny z Macedonią /. Polska i ponad 100 innych państw – członków ONZ uznała niepodległość tej serbskiej prowincji, więc u mnie na liście Kosowo jest. Byłem w Kosowie raz, ale po górach tam nie chodziłem. Granica między Kosowem a Macedonią nie jest dokładnie wytyczona , tym samym nie wiadomo , czy Maja e Njerit należy do Kosowa czy nie. Dla spokojności sumienia wpisuje na listę oba.

48. Naddniestrze – nienazwany wzgórek koło wsi Sowietskoje 261. Byłem raz w Naddniestrzu, ale po górach tam nie chodziłem. Naddniestrze de facto jest niepodległym państwem, na pewno nie jest to region podległy Mołdawii.. Niepodległości Naddniestrza nie uznało jednak żadne państwo. Zdobyty w dniu 01.05.2018 z Anią i Polą , wg mojego pomiaru GPS wysokość wynosi 261.

Łącznie wychodzi mi 48 pozycji, ale w przypadku Kosowa, Rosji i Danii proponuje po 2 szczyty do Korony , natomiast Korab jest wspólny dla Albanii i Macedonii , czyli wychodzi mi na to, że w KGE jest 50 klejnotów. Ja byłem do tej pory na 32 w mojej wersji / 30 w wersji polskiej wiki bez pozycji 11 i 48 /. Jest 5 publicznie znanych osób z Polski , co zdobyły KGE w wersji polskiej wiki i jest co najmniej kilkanaście innych co podąża ich śladem mając na swoim koncie 30 i więcej.

W następnym poście będzie coś nie coś o tych osobach. Potem po kolei będę opisywał zdobyte i niezdobyte szczyty…